Transport leków – jedno z największych wyzwań logistycznych

Transport niektórych towarów – takich jak mrożonki czy leki – jest szczególnie skomplikowany. Wymaga dobrego przygotowania oraz doświadczenia – konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie delikatnych produktów oraz przez cały czas przewozu utrzymanie odpowiedniej temperatury. Do tego dochodzą jeszcze liczne regulacje prawne i inne wymagania. Co warto widzieć o transporcie towarów z działu Pharmacy?

Transport leków – co mówi prawo?

Każdy przewóz leków na terenie Unii Europejskiej musi przebiegać z uwzględnieniem szczegółowych przepisów. Zamieszczone są one między innymi w ustawie z roku 2001, o nazwie „Prawo Farmaceutyczne”. Chociaż inne dyrektywy również poruszają temat, ustawa ta jest podstawowym dokumentem regulującym zasady dopuszczenia produktów leczniczych do obrotu. O czym wspomina? Między innymi, o tym, jak podczas transportu zabezpieczać leki przed zanieczyszczeniami, uszkodzeniem mechanicznym lub wpływem wszelkich możliwych warunków zewnętrznych. Zwraca uwagę, że sam transport hurtowy powinien być jak najbardziej bezpośredni – z punktu nadania od razu do punktu odbioru. 

O czym należy pamiętać podczas transportu leków?

Ze względu na przewożony towar, transport leków jest bardzo konkurencyjną branżą. Na przewoźnika nakłada się konkretne rygorystyczne wymagania. Co jest niezbędne? Każdy produkt powinien mieć wyraźną identyfikację – co obejmuje nazwę, nadawcę oraz odbiorcę. Towar musi być zabezpieczony przed wzajemnym skażeniem, kradzieżą, zanieczyszczeniem oraz uszkodzenie mechanicznym. Bardzo ważna jest jego ochrona przed działaniem zbyt niskiej i wysokiej temperatury, wilgoci i światła słonecznego. Jaka temperatura jest więc optymalna? Najczęściej zależy od konkretnego produktu – są to przedziały od 15 do 20 stopni C, od 8 do 15 stopni C oraz od 2 do 8 stopni C. Najtrudniejsze w transporcie są produkty z tego ostatniego przedziału, ponieważ wymagają stałej, dosyć niskiej temperatury. Natomiast pożądana wilgotność to maksymalnie 70%. Przewóz leków powinien być regularnie i często udokumentowany. Niekiedy pojazdy muszą być nawet wyposażone w elektroniczny monitoring.