Medycyna pracy Warszawa – dla pracowników biurowych

Gdy rozpoczynamy działalność zawodową w oparciu o umowę o pracę, firma ma obowiązek wysłać nas na badania wstępne, a my jako pracownicy mamy obowiązek się im poddać. Mówi o tym artykuł 229 kodeksu pracy. Nie ma tu wyjątku dla pracowników biurowych, u których wydawałoby się, że ryzyko obrażeń związanych z wykonywanym zawodem jest najmniejsze.

Na szczęście nawet w dużych miastach, takich jak Warszawa – lekarz medycyny pracy jest łatwo dostępny i nie będziemy mieli problemów ze spełnieniem obowiązku. Czasem przedsiębiorstwo wyśle nas do konkretnej kliniki, z którą ma podpisaną umowę, innym razem będziemy musieli fachowca znaleźć i opłacić sami, po czym dział finansowy firmy zwróci nam poniesioną opłatę. Jednak, nie przedłużając, jakie badanie medycyny pracy w Warszawie i innych miastach muszą wykonać pracownicy biurowi?

Warszawa – badania wstępne do pracy

Istnieją dwa podstawowe czynniki szkodliwe, które wiążą się z pracą biurową. Pierwszym jest praca przy komputerze powyżej czterech godzin dziennie. Ściśle związane z nią jest ryzyko numer dwa, czyli długotrwałe przebywanie w jednej i tej same, siedzącej pozycji. Badanie lekarskie pracownicze w Warszawie ma więc potwierdzić, że nasze oczy, układ neurologiczny czy kostno-stawowy są gotowe na te wymagania. Dlatego też zostaniemy skierowani nie tylko do lekarza orzecznika, ale też do okulisty czy neurologa, a niekiedy również do ortopedy.

Takie badania pracowników w Warszawie pozwolą stwierdzić, czy grozi nam zwiększone ryzyko bólów głowy czy pleców, napięciowych bólów szyi, rąk i barków. Dodatkowo okulista powie, czy nasz wzrok jest dobry i czy zalecane są nam okulary korekcyjne z powłokami do pracy przy komputerze.

Medycyna pracy prywatnie Warszawa

Nie wspomnieliśmy jeszcze nic o tym, że nie ma możliwości wykonania wspomnianej diagnostyki na koszt Narodowego Funduszu Zdrowia. Zawsze są to badania prywatne, opłacane docelowo przez pracodawcę. Nawet, jeśli pracownik zapłaci za nie sam, powinien wziąć fakturę VAT na firmę go zatrudniającą, którą następnie przekaże do działu finansowego przedsiębiorcy. Ośrodek medycyny pracy w Warszawie ma obowiązek taką fakturę VAT wystawić od razu po zakończeniu badań i przyjęciu opłaty. Niestety, nie wystarczy tu wzięcie paragonu.

Jeśli badania, o których mówimy, nie zostaną wykonane przed rozpoczęciem zatrudnienia, Państwowa Inspekcja Pracy nałoży na firmę odpowiednią karę, która będzie zdecydowanie wyższa niż koszt badań. Nie ma więc co zaniedbywać tego podstawowego obowiązku.